Wednesday 31 May 2017

HARI LAHIRKU DAN HADIAH MADU DARI SUAMI

3 Ramadan 1438 Hijriah , bersamaan 29 Mei 2017, genaplah usiaku 47 tahun. Lagi 3 tahun cukup separuh abad. Ulang tahun kali ini tidak disambut di mana-mana memandangkan sekarang bulan Ramadan ie umat Islam diwajibkan berpuasa. Aku mengambil kesempatan ini untuk menghantar juadah berbuka ke surau berhampiran. Puas memikirkan apa yang ingin disediakan, lalu aku membuat keputusan untuk menyediakan karipap pusing. Sudah lama teringin untuk membuat sendiri karipap pusing ni. Kali pertama cubaanku tidak berjaya. Itu cerita belasan tahun dahulu. kali ini aku bertekad untuk mencuba sehingga berjaya. Lantas aku mencari pakcik google. 

Dalam resepi yang digoogle itu, menggunakan vegetable shortening. Manalah sempat nak cari shortening ni bagai. Jam sudah menunjukkan pukul 2 petang. Lantas aku menggantikan shortening tu dengan minyak kelapa dara, sesuai dengan diet sihat yang sedang diikuti. Mintak-mintak jadilah.

Bermula dengan proses membuat inti, dan kemudian menguli doh dan dicanai sebelum diletak inti dan dikelim tepinya. Tepat pukul 5.30 petang, sebanyak lebih kurang 60 biji karipap pusing telah terhasil..Alhamdulillah..

Alhamdulillah....akhirnya berjaya.......
Maka sempatlah aku menyuruh Aiman menghantar karipap ini ke surau sebelum waktu berbuka. Pukul 6.30 petang, suamiku pulang dari kerja. Masuk sahaja ke dalam rumah, katanya "Nah, madu, hadiah hari lahir". "Namanya Rayhanah", sambungnya lagi. Terkedu aku sekejap sebelum tersenyum lebar selepas itu. Nasib baik si Rayhanah ini , sudah lama aku mengidam. Ingat juga dia hendak membelikan sesuatu buatku. Rayhanah ini adalah madu dari Yemen yang sungguh enak ditambah pula dengan harganya yang agak mahal berbanding madu tempatan. Madu boleh digunakan untuk menggantikan penggunaan gula putih yang tidak bagus untuk kesihatan. Alhamdulillah...mujur ada madu...






No comments:

Post a Comment