Tuesday 23 May 2017

Gunung Hitam yang suram.. (Part 2)


Setelah satu jam setengah perjalanan mendaki pada trek yang curam, kami sampai di checkpoint yang pertama. Dua bongkah batu besar yang berlumut menunggu kedatangan kami. Di sini kami melepaskan lelah dan mengumpul tenaga untuk menyambung perjalanan.

Perjalanan diteruskan lagi dengan penuh semangat. Trek dipenuhi dengan akar-akar pokok . Suasana semakin gelap dan berkabus. Rupa-rupanya hari hendak hujan. Hujan turun dengan lebat sekali. Kami meneruskan pendakian walaupun di dalam hujan hinggalah sampai di checpoint ke 2 pada ketinggian 800 meter.

Selepas checkpoint ke-2, hujan mula berhenti namun trek menjadi licin dan berlopak. pendakian diteruskan . Hutan mula dipenuhi dengan pokok paku gajah. Suasana kelam dan berkabus. Pandangan mata harus tajam kerana trek terhalang oleh pokok-pokok yang tumbang dan terdapat juga pohon berduri.

Setelah lebih kurang 40 minit pendakian dari checkpoint ke-dua, akhirnya kami tiba di puncak. Yeayy!!! , kami menjerit keriangan sambil bersyukur ke hadrat Ilahi.
Puncak Gunung Hitam...1220 m


Suasana kelam dan suram di puncak


Sejuk keadaannya di puncak gunung


.  Arif (guide), Faril dan Amin telahpun siap mendirikan khemah untuk kami berehat melepas lelah. Kami dihidangkan dengan kek batik, maggie mee dan teh o lemon. Betapa nikmatnya makan maggie di atas puncak setelah 4 jam mendaki.





Nikmatnya makan maggie di atas puncak
Di atas puncak, masih banyak lagi Mr Pac yang bermaharaja lela. Masing-masing sibuk mencari rezeki. Setelah makan dan bergambar seketika, kami bergerak turun. Keadaan hujan menyebabkan trek licin menyukarkan laluan. Kami terpaksa turun dengan berhati-hati untuk mengelak sebarang kemalangan.  Setelah lebih kuran 3 jam setengah, akhirnya kami selamat sampai di kawasan perkelahan. Tanpa membuang masa, kami membersihkan diri dan bersedia untuk menunaikan tanggungjawab kepada yang Esa. Sekarang, terjawab sudah pertanyaan yang bermain di fikiran, patutlah diberi nama Gunung Hitam....


No comments:

Post a Comment