Tuesday 23 May 2017

Gunung Hitam yang suram.... (part 1)

Ramai yang tidak mengenali Gunung Hitam. Terletak di daerah Hulu Langat, bersempadan negeri Selangor dan Negeri Sembilan. Sebab apa diberi nama Gunung Hitam ? Ikuti perjalanan kisah kami mendaki Gunung Hitam pada 21 Mei 2017 yang lalu. Sebelum itu diperkenalkan peserta ekspedisi yang diketuai oleh seorang guide (Arif) dan kawannya Faril serta 7 orang lagi pendaki terdiri dari K.Ros, Liza, Zatul, Herni, Amin, aku dan suamiku.. Kami berkumpul di gerai nasi lemak dan roti canai medal yang terletak di seberang jalan Balai Polis Bt 18 Hulu Langat. Gerai ini dinamakan gerai nasi lemak dan roti canai medal kerana di dinding gerai terdapat banyak medal tergantung kemas. Kami bersarapan di situ . Nasi lemaknya sungguh enak.


Gerai nasi lemak medal
Nasi lemak yang sungguh enak

Setelah bersarapan, kami meneruskan perjalanan menuju kaki gunung. Kenderaan boleh diparkir di kawasan perkelahan lama yang sudah terbiar. Kelihatan pondok-pondok rehat yang sudah reput dimakan anai-anai.




Di tempat letak kenderaan. 


Perjalanan diteruskan dengan menyeberangi sungai dan melalui kawasan hutan buluh. Kawasan ini dipenuhi dengan pokok-pokok buluh yang merimbun. Setelah menempuh hutan buluh, kita akan menemui sebuah pondok rehat di tengah kebun buah-buahan. Selepas ini, baharulah pendakian sebenar bermula.


Hutan buloh yang perlu ditempuh...
Pondok dikelilingi kebun
Kawasan sekitar pondok...


Setelah itu, perjalanan diteruskan meredah belukar sebelum trek mendaki. Kelihatan air terjun di sebelah kiri. Gunung Hitam mempunyai 2 checkpoint iaitu checkpoint pertama pada ketinggian 400 meter dan checkpoint kedua pada paras ketinggian 800 meter. Oleh kerana gunung ini bukan lokasi pendakian yang terkenal, banyak sekali spesis flora dan fauna di sini. Spesis yang biasa adalah Mr Pac dan Mr Gon. Saiz Mr Gon disini agak luar biasa. Mr Gon yang masih muda berwarna sedikit pink manakala yang sudah matang berwarna coklat kehitaman. Kami bernasib baik kerana dapat berjumpa dengan Mr Gon bersaiz 10 inci - 11 inci panjang.
Mr Pac ( Pacat ) yang banyak terdapat di sini

Mr Gon (Gonggok) gergasi

Spesis cendawan yang banyak terdapat di sini











No comments:

Post a Comment